انواع کاور لاستیکی یا پوشش تسمه نقاله

انواع کاور لاستیکی محصولات نوار نقاله شرکت SIG ایتالیا

پوشش یا کاور لاستیکی به ۴ دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از مقاوم در برابر خوردگی سایش و پارگی، مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر آتش ، مقاوم در برابر روغن و مواد شیمیایی .

۱)     لاستیک مقاوم در برابر خوردگی ، سایش و پارگی

الف) CL : مقاومت استاندارد در برابر پارگی (معادل L grade ISO10247)
کاور لاستیکی CL برای بسیاری از کاربردهای صنعتی استاندارد که نیازمند مقاومت در برابر سایش و پارگی هستند، مناسب است (مقاومت سایشی حداکثر ۱۳۰ میلیمتر مکعب).

ب) ECمقاومت بالا در برابر پارگی ( معادل D grade ISO 10247 )
کاور لاستیکی EC برای کارهایی که مقاومت بالا در برابر پارگی و سایش دارند مناسب است.این تسمه ها در برابر بریدن ، پاره شدن و ترک های ازون مقاومند.EC برای صنایع فولاد و معدن مناسب است ، همچنین برای سنگ آهک و سنگ معدن فلزات استفاده می گردند.(مقاومت سایشی حداکثر ۹۰ میلیمتر مکعب).

پ) SC مقاومت بسیار بالا در برابر پارگی (معادل H grade ISO 10247)
کاور لاستیکی SC هنگامی استفاده می شود که پارگی مهمترین عنصر تعیین کننده در طراحی است  همچنین این تسمه مقاومت بالای خوردگی نیز دارد . اصلی ترین کاربرد آنها حمل سنگ های کوارتز ، شیشه و خرده شیشه است.(مقاومت سایشی حداکثر ۶۰ میلیمتر مکعب).

ت) AS مقاومت بسیار شدید در برابر پارگی
کاور لاستیکی AS برای حداکثر مقاومت در برابر سایش و پارگی تولید شده است که مقاومتی بیش از حد استاندارد را ارائه می کند. به همین خاطر این لاستیک در حمل مواد سنگین و بزرگ معدنی مانند بوکسیت کاربرد دارد. به علاوه صنایعی که باربرداری یا بارگذاری های ویژه روی تسمه ها دارند از این نوع لاستیک استفاده می کنند . AS مقاومت سایشی در حد ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر مکعب دارد.

۲)    لاستیک مقاوم در برابر آتش

الف) BS لاستیک مقاوم در برابرآتش :BS برای کاربردهای روی زمینی یا زیرزمینی که خطر آتش سوزی وجود دارد مناسب است.
صنایع مربوط به ذغال یا پتاس یا گوگرد و صنایع نیشکر و کاغذ از کاربردهای BS است . این لاستیک استانداردهای ISO 340 و ISO 284 را ارضا می کند و آنتی استاتیک است.

ب) AG لاستیک مقاوم در برابر آتش و مقاوم در برابر روغن :AG یک ماده نیتریلی است که برای تسمه های نقاله و الواتورهای سیلوها و انبار مواد مناسب است .AG در برابر روغن های حیوانی و گیاهی هم مقاوم است. این لاستیک آنتی استاتیک است و مطابق استانداردهای ISO 340  و ISO 284 می باشد.

پ)TS لاستیک مقاوم در برابر آتش :TS پوششی است که برای تسمه های رو و زیر زمینی مناسب است. این لاستیک برای استفاده در تونل ها توصیه می شود و مطابق استاندردهای ISO284 و ISO340  و Grade S DIN 22102 است.

ت) TV  لاستیک مقاوم در برابر آتش : TSبرای استفاده های زیرزمینی طراحی شده و در محیط هایی که مقاومت در برابر آتش لازم است مناسب است. این لاستیک برای محل هایی نزدیک به کارگاه های دائمی تونل ها توصیه می شود و مطابق استانداردهای  ISO 284 و ISO 340  وDIN 22100-1 است.

۳)    لاستیک های مقاوم در برابر روغن و چربی

الف) OH مقاومت بالا در برابر روغن :OHطوری ساخته شده که در برابر روغن مقاوم باشد و حداقل تغییر حجم در اثر غوطه ور شدن در روغن ها داشته باشد.OH برای روغن های اشباع معدنی بسیار مناسب است.

ب) OM لاستیک مقاوم در برابر روغن گیاهی:OMپوششی است که باعث عملکرد خوب تسمه نقاله در مقابل اثرات شیمیائی جابجائی مواد چرب مانند دانه ها ، کودها و مواد گیاهی چرب می شود. این لاستیک در برابر زباله های شهری چرب و جامد مقاوم است.

۴) لاستیک های مقاوم در برابر دمای مواد

الف) CX لاستیک مقاوم در برابر دمای مواد :CX برای دماهای متوسط رو به بالا مناسب است. این لاستیک تا دمای  سرویس ۱۳۰ درجه و حداکثر دمای مواد ۱۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

ب) MX لاستیک با مقاومت بالا در برابر دمای مواد :MX برای دماهای بالا مناسب است . این لاستیک تا دمای سرویس ۱۵۰ درجه و حداکثر دمای مواد ۱۸۰ درجه را تحمل می کند.

پ) TX لاستیک با مقاومت بسیار بالا در برابر دمای مواد :TX برای دماهای بسیار بالای مواد مناسب است . این لاستیک تا دمای سرویس ۲۰۰ درجه و حداکثر دمای مواد ۳۰۰ درجه را تحمل می کند.

کاور لاستیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *